- Pengurusan Belanjawan dan Kewangan Jabatan.
- Pengurusan perancangan perjawatan baharu Jabatan.
- Pengurusan Aset dan inventori Jabatan.
- Pengurusan Program Promosi.
- Pengurusan Konvokesyen.
- Penyelaras Helpdeks Jabatan.
- Penyelaras MPK dan FM.
- Keurusetiaan Mesyuarat Bersama BPA dan Penolong Pendaftar Fakulti.
- Keurusetiaan KIK dan 5s Jabatan.
- Penyelaras dasar, garis panduan dan peraturan BPA di MyDocs dan Laman Web.
- Webmaster Jabatan.
- Pengurusan Kursus, Latihan dan Sangkutan Jabatan.
- Pengurusan penterjemahan dokumen Jabatan.
- Pengumpulan dan penyediaan pelaporan BPA untuk mesyuarat LPU,JKPU dan PIN.
- Pengurusan penjanaan dan akaun enterprise Jabatan.
- Pengurusan program CSR Jabatan.
- Pengurusan penganjuran Bengkel, Seminar, Program-program khas Jabatan.
- Hal Ehwal Logistik Jabatan.
- Pendaftaran Kursus Pelajar
- Penyelarasan Jadual Waktu Kuliah / Tutorial / Makmal
- Proses Pemindahan Kredit
- Tambah/Gugur Kursus
- Tarik Diri Kursus
- Caj Yuran Pengajian
- Penangguhan Pengajian
- Semakan Status Pelajar
- Penyelarasan Penggunaan Sistem eHadir
- Pengurusan Sistem myArifs (Tempahan Ruang)
- Pengurusan ICT bagi pengajaran dan pembelajaran
- Keurusetiaan Mesyuarat Penyelarasan Jadual Waktu dan Pembahagian Tugas Pengajaran Pembelajaran
- Keurusetiaan Mesyuarat Penyelarasan Kemudahan, Makmal dan Keperluan Peralatan Akademik
- Keurusetiaan Mesyuarat Pengurusan ICT bagi Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)
- Keurusetiaan Mesyuarat Pengurusan Akademik (MPA)
- Maklumbalas Helpdesk unit
URUSAN PEPERIKSAAN
- Pengesahan Senarai Kursus Didaftarkan untuk Peperiksaan
- Penyediaan Bahan/Maklumat Peperiksaan Akhir Semester
- Penyediaan Jadual Waktu, Penetapan Lokasi dan Janaan Tempat Duduk Peperiksaan Akhir Semester
- Penyelarasan dan Percetakan Kertas Soalan Peperiksaan Akhir Semester
- Pelantikan Ketua Pengawas, Pengawas Peperiksaan dan Pembantu Pengawas Peperiksaan Akhir Semester
- Pengendalian Peperiksaan Akhir Semester
- Penangguhan Peperiksaan Akhir Semester
- Penyelarasan Pemarkahan Peperiksaan Akhir Semester
- Pengendalian Peperiksaan Akhir Semester/Peperiksaan Gantian/Peperiksaan Ulangan Khas
- Pengeluaran dan Pengesahan Keputusan Peperiksaan Akhir Semester
- Pengeluaran Slip Keputusan Peperiksaan Akhir Semester /Peperiksaan Gantian/Peperiksaan Ulangan Khas
- Rayuan Semakan Semula Keputusan Penilaian Kursus
- Rayuan Meneruskan Semula Pengajian
- Penyelarasan Sistem eNilai (Penilaian Kursus dan Pengajaran)
URUSAN PENGIJAZAHAN
- Penyelarasan Pengijazahan
-
Pengesahan status Layak Dianugerahkan Ijazah (LDI)
- Cetakan dan Penyediaan Transkrip Rasmi dan Skrol Ijazah
- Penyerahan Transkrip Rasmi dan Skrol Ijazah
-
Penyediaan, Percetakan dan penyerahan Surat Tamat Pengajian, Transkrip Sementara, Transkrip Akademik Rasmi dan skrol ijazah
- Penyediaan laporan/data berkaitan peperiksaan/ pengijazahan
- Keurusetiaan Mesyuarat Postmortem Peperiksaan Akhir Semester
- Keurusetiaan Siasatan kes salah laku peperiksaan
- Keurusetiaan Mesyuarat Jawatankuasa Senat (Salah Laku Akademik)
- Keurusetiaan Mesyuarat Senat Universiti
- Keurusetiaan Mesyuarat Jawatankuasa Perancangan dan Perkembangan Akademik (JPPA)
- Keurusetiaan Mesyuarat Jawatankuasa Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran (JKKP&P)
- Aktiviti 5S
- Pengurusan Anugerah & Hadiah Konvokesyen
- Keurusetiaan Mesyuarat Panel Pemilih Anugerah Konvokesyen USIM
- Keurusetiaan Audit Kualiti oleh pihak SIRIM
- Keurusetiaan Audit Autonomi
- Keurusetiaan Mesyuarat  Jawatankuasa Pemandu Kualiti dan Inovasi USIM peringkat BPA